Monday, 21 April 2014

Fish Gratin with Wholemeal Pasta

This was originally a recipe for two, buuut since I was only cooking for myself I halved the recipe, and I also cut out a few ingredients, making it a little easier.

I love fish gratin, and it is one of those childhood memories, a lovely thick white sauce, pasta, and fish - brilliant!

Fish Gratin with Wholemeal Pasta
(Serves 1-2)


200g fish, diced - I used cod, but you can mix cod and salmon
40g wholewheat pasta (macaroni or shells)
300-400ml semi-skimmed milk
1 tsp xanthan gum or cornflour
Salt and black pepper to taste
1/3 tsp grated nutmeg
A good handful grated cheese (I used Jarlsberg, but you can use parmesan instead)
Vegetables to serve, I simply used grated carrot and boiled broccoli

- Pre-heat the oven to 200 °C.

- In a pan, heat up 300ml milk along with the xanthan gum/cornflour, salt, pepper and nutmeg. Whisk until you have a smooth mixture. Once the sauce is warm, add the macaroni/shells, and cook for half of the cooking time of the pasta. Stir occasionally to keep it from catching the bottom, and add more milk if necessary, season to taste.

- Once you have a thick, creamy sauce, take it off the heat. In a medium oven proof dish, layer the bottom with the fish, pour over the sauce with the pasta, and top with cheese. Place on a low rack in the oven and bake for 30-35 minutes.

- 5-10 minutes from finishing time, prepare the vegetables. Boil up water for the broccoli, and grate the carrot.

- When the gratin is done, serve it along with vegetables, and enjoy!

Insert random breakfast picture here:
Part of yesterday's Easter breakfast, in the sunshine! I'm going to miss the window sill I can sit in when I move, I might just have to build a new one of my own!

Have you ever had gratin before? What's your favourite?


Original source:
Sunnere & Sterkere med Proteinrik Mat, p. 12

- Jules

10 comments:

  1. Fiskegrateng minner virkelig barndomsminner :D Husker jeg brukte å elske mammas.
    God dag til deg Julie! Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Ragnhild, og god tirsdag til deg også!
      Ja, dette var godt, selv om det var en litt lettere variant enn den jeg er vant til.
      Jeg vet at det finnes mange vegetariske/veganske erstatninger for kjøtt produkter, men gjelder dette for fisk også? Tror kanskje en kunne brukt quorn her iallefall og fått en skikkelig god grateng, bare blander soya melk med litt grønnsaksbuljong, men så var det osten da! :)

      Delete
    2. mmm, jeg bruker så og si aldri slike erstatninger, så jeg vet ikke om det kanskje har kommet "fisk" på markede nå. Husker jeg spiste veganske fiskekaker i Thailand for mange år siden og de var faktisk supergode.
      Kanskje noe nøytrakt som tofu kunne funket?

      Delete
    3. Veganske fiskekaker faktisk, det høres godt ut! :D Tofu kunne du nok også ha brukt ja, men om du finner Quorn som Maria nevnte under så hadde sikkert det gjort det enda litt mer mettende :) x

      Delete
  2. Jeg pleier å lage "fiskegrateng" med Quorn :-) Bruker alltid fullkornpasta!

    Du må forresten sjekke ut det andre innlegget jeg har skrevet med inspo til små kjøkkenhager! http://mariasmat.blogspot.no/2014/04/prosjekt-kjkkenhage-inspirasjon.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maria! Ja, tenkte at quorn kunne være en fullverdig erstatning til fisk i en slik grateng som dette! Husker jeg klarte og lage en skikkelig god vegansk hvit saus en gang også.
      Så nettopp inspirasjonsposten din, ble så glad av både den og påskeposten :D Takk snille! Så fort jeg har flyttet skal jeg karre med meg allskens frø og plante-ting, bring it on! x

      Delete
  3. Fiskegrateng er jo så godt! Burde virkelig prøve meg på en sjølvlaga, heimelaga variant snart :) Og perfekt tilbehør med brokkoli og gulerøtter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Linda! Ja, denne fiskegratengen var kjempelett og mekke sammen ^ ^
      Digger brokkoli (some things DO change! Høhø), og gulrøtter er jo alltid knask :) Det ble en ganske raus porsjon, så var ikke plass til poteter :P

      Delete
  4. Åh, denne skal jeg prøve. Mmm, elsker fiskegrateng!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håper det smaker Line - Jeg syns iallefall denne ble helt fantastisk! Ha en god onsdag :D x

      Delete